sobota 27. prosince 2014

Rutiny aneb Úspěšný den začíná už večer

Časopis Forbes přišel s informací, že průběh prvních minut po ranním probuzení dokáže ovlivnit celých následujících 12 hodin. Věřím tomu beze zbytku.
Co dělám pro to, aby to moje ráno vypadalo co nejlépe?



V první řadě si pěkné ráno chystám už večer. Večer před odchodem na kutě si připravím na jedno místo (kterým je komoda v předsíni) klíče od bytu i od auta a kabelku s peněženkou. Nachystám oblečení sobě i dětem, školkové dítě má připravený batůžek.
Před odchodem do postele krom jiného dočista do čista uklidím i kuchyň, dřez a pustím myčku.

Ráno mě tak doslova přivítá kuchyně s prázdným dřezem a čistou kuchyňskou linkou. Zapiju hned Euthyrox na štítnou žlázu, obsloužím samozvaného pána domu, postavím si na kafe a jdu na ranní hygienu. Obléknu se, upravím, připravím snídani a svačinu staršímu dítěti a můžu je jít rovnou budit. Během doby, kdy se děti probouzí a snídají, mám dost času na to, abych vyložila myčku s čistým nádobím a naložila pračku. Časově to pak vychází tak, že když se vracím ze školky a nákupu, prádlo je vyprané a připravené k pověšení nebo sušení. Kdykoli pustím pračku později během dne, zapomínám nebo nestíhám s prádlem pracovat dále.
Načasování je pro mě důležité! Kdybych nebyla v domácnosti a ráno jsem odcházela na celý den do práce, pak bych pračku naložila a pomocí funkce odloženého startu (nebo tzv. spínacích hodin) bych cyklus načasovala tak, aby končil v době, kdy obvykle přicházím domů a mohu prádlo rovnou pověsit nebo dát sušit. Rozhodně bych si nenechávala prádlo hromadit a neobětovala mu pak volný víkendový den, který se dá trávit mnohem příjemněji.

Pokud ještě nemáte zažité ranní a večerní rutiny, pak před vámi stojí první (resp. nultý) úkol. Projděte si oba doporučované seznamy činností, adaptujte si je případně, ale hlavně je dodržujte. Zaberou jen něco kolem 1/4 hodiny a jejich efekt je ohromný. Ráno vás nabudí a nahodí do produktivního módu a dobré nálady. Budete z nich těžit. Dodržujte je, i když jste matka v domácnosti, nebo pracujete doma a máte pocit, že celému světu je úplně jedno, jestli jste ještě v poledne v pyžamu, či nikoli. To, jak se postavíte k ranní přípravě, zásadně ovlivní vaše podvědomí a přístup ke všemu, co přes den děláte. Totéž platí o večerních rutinách. Obě potvrzují rčení: 'Jak si kdo ustele, tak si i lehne'.

Zkuste a uvidíte sami!

Nebojte se zeptat, pokud máte nějaké otázky. Funkce možnosti vložit komentář je vám k dispozici a já taky!




PS: nesmějte se doporučení ohledně příjmu tekutin. (De)hydratace má mnoho společného s tím, jak se cítíme a kolik máme energie - a tu právě teď potřebujeme! ;)

25 komentářů:

  1. Super blog x-)
    Jen já mám praní prádla ve večerní rutině :-) Večer vyperu prádlo, dám do sušičky, tu naprogramuju, ať je prádlo suché ráno a zároveň dám v noci prát další pračku, když je potřeba. Ráno vyklidím sušičku a dám sušit další vyprané prádlo :-)

    OdpovědětVymazat
  2. Tak já na tento blog přišla díky blogu Evulekotule. Je to super blog. Já dávám prádlo do pračky večer, naprogramuji a ráno mám vypráno a pak věším. Myčku naplním večer a přes noc myju. Když mám málo nádobí, tak občas nechám do rána ve dřezu a pak teprve do myčky, ale pak už nějak nestíhám.
    Jinak já jsem člověk nerozhodný a nerada něco vyhazuji, takže si myslím,že díky tomuto blogu se zbavím některých věcí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teda taky poslední dobou někdy dávám prádlo do pračky už večer a programuju na pátou ranní, abych věšela hned poránu, protože je čím dál víc dní, kdy se mi sejdou dvě pračky. A do budoucna to asi bude standard, děti špiní :)

      Vymazat
  3. Naprosto skvělý blog, děkuju!!!! Přesně to, co jsem potřebovala a dala si do cílů roku 2015 :) Jana

    OdpovědětVymazat
  4. Samozvaný pán domu mě pobavil :-D. Skvělý blog, v našem domově sice panuje "jen" provozní ruch, ale štve mě, že uklízím tak nějak chaoticky a zabere mi to dost času, který bych raději věnovala dětem. Snad se to změní! Jdu s nadějí a nadšením číst dál.

    OdpovědětVymazat
  5. Srdečně zdravím, úžasný blog ;-) Zkusím zdejší rady i v praxi. Jako maminku 2 dětí by mě zajímala i vaše večerní rutina kolem ukládání detiček, pro inspiraci, u nás je to občas chaos �� Děkuji, Iva.

    OdpovědětVymazat
  6. Ano ano ano, pracujúcu ženu ako napr. ja ZACHRAŇUJÚ odložené štarty myčky a pračky :-))))

    OdpovědětVymazat
  7. Jsem nadšená, po patnácti měsících trápení na mateřské mám pocit, že jsem našla klíč, jak na to. Už po týdnu vidím efekt. Každý den se těším, kam postoupím zítra, vymýšlím, kde udělám místa na některé věci z hot spotů a taky se těším, až začnu 15 minut denně vyhazovat. A ještě musím pochválit web, líbí se mi mnohem víc, než http://www.flylady.net/ Je takový uklizený a harmonický. Díky moc.

    OdpovědětVymazat
  8. Já už jsem čtvrtý rok na mateřské a dva roky ještě budu, u nás je to od té doby jeden velký chaos, mám pocit, že od rána do večera nic jiného nedělám než že uklízím a nikde to není vidět. Moc se mi váš blog líbí a doufám, že je to pro mě řešení .... Bydlíme v patrovém rodinném domku a já mám pocit, že běhám jen po schodech nahoru a dolů :-D ... a hotspotů je u nás mraky , jak to uklidím tak to je jak magnet na to tam zase něco odložit, nekonečný boj :-(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. "... nic jiného nedělám než uklízím a nikde to není vidět." - Ale to přece není pravda. Představ si, že bys to nedělala! To by to hned bylo vidět.:-)

      Vymazat
  9. Já jsem moc ráda, že tyhle stránky a blog existují. Myslím, že jsem tady z Vás nejstarší (73.) Když jsem byla mladá, patřila jsem už do generace, jejíž matky začaly chodit do práce ( a moje matka ještě navíc přišla o svou maminku v 16 letech). Takže pochytit jsem mohla něco ohledně domácnosti jen od dědečkovy sestry a ještě to byly spíš jednorázové záležitosti. Když jsem stanula na prahu manželství a mateřství, navíc na vesnici (bála jsem se slepic), 40 km od původní rodiny, bez telefonu a s ostrou tchýní nad hlavou, nebyla to záviděníhodná situace. Jak bych bývala byla ráda, kdyby byly mobily, internet a hlavně Terapie domova. Moje matka mi jako dívce vždycky říkala: Uč se, ať nemusíš dřít jako já. Já jsem se sice učila, ale v mé situaci mi to bylo houby platné - u tchýně spíš na škodu. A bylo kolem dost "sudiček", které "tu pražskou holku" sledovalo. Dělala jsem spoustu práce zbrkle, neuspořádaně bez nějakého systému i když s velkou snahou a láskou. Na leccos mě připravila škola, ale na vedení domácnosti a výchovu dětí žádná škola neexistovala. Všechno jsem se učila za pochodu a mnohdy i s velkými potížemi. Nechyběly ani slzy. Proto jsem s radostí i teď ve stáří uvitala tenhle blog, který nám všem soustavně pomáhá (hlavně bez pichlavých řečí starších hospodyň). Každá se to totiž musí naučit a vlastně už třetí generace nemá od koho a hlavně díky dnešnímu uspěchanému trendu života ani kdy. Takže Fi - moc děkujeme . Myslím, že to mohu napsat za všechny.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc krásně napsáno.Moje maminka uměla vždycky všechno nejlíp a nejrychleji,moje "pomoc"ji vždy spíš zdržovala a znervózňovala.Takže jsem měla sice doma full servis,ale když jsme se s mužem sestěhovali,byla jsem vedle a to tak,že úplně.Učila jsem se i třídit prádlo!Dodnes nedělám věci s takovou precizností jako maminka,ale dělám je s radostí a láskou.A svoje děti táhnu ke všemu,takže syn v sedmi letech bez problémů třídil prádlo a zapl pračku,což jeho tatínek neovládá dodnes😀

      Vymazat
  10. Jednu připomínku mám ohledně večerní rutiny. Mě se nedaří, připravovat si večer oblečení na ráno. Já totiž nikdy nevím, co si ráno vezmu na sebe, zejména pokud mám někam jít. Jednak nevím jaké bude počasí a další problém bývá, jestli zrovna budu mít na připravené oblečení náladu. Tu mívám ráno a večer rozdílnou. A protože skříně s nositelným oblečením nějak odjakživa nejsou můj problém (díky za návyk od drahé pratety), tak oblečení řeším až ráno nejen podle nálady, ale i podle počasí.

    OdpovědětVymazat
  11. Nic takového nemám! Naopak prádlo hromadím vždy na víkend. A jelikož odcházím do práce, když přítel ještě spí, vždycky mě čeká nevyvětráno a neustláno. Ale určitě něco na tom bude a pokusím se to změnit - můj nultý úkol.

    OdpovědětVymazat
  12. Dobry den, subory s rutinami mi nejdou otevrit, hlasi nejakou chybu. Je mozne se k nim dostat jinak? Moc dekuji.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, díky za upozornění, imagehosting nějak dohostoval :) O víkendu to předělám, do té doby se, prosím, inspirujte denními rutinami zde: https://www.terapiedomova.cz/denni-rutiny
      Díky, Fi

      Vymazat
  13. Dobrý den, děkuji za tyto stránky. Nevím zda to sem patří, ale prosím o vaše názory, čeká nás rekonstrukce kuchyně a přemýšlím jaký zvolit dřez, zda nerez nebo granitový- nebo je ještě jiná možnost? Předem díky za vaše názory a zkušenosti.
    Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den,
      děkuji za pochvalu, jsem ráda, že se vám blog líbí.
      Ještě může být třeba bílý porcelán, ten vypadá překrásně (bohužel jen do doby, než v něm vzniknou mikropraskliny zbarvené kávou atd.).
      Já osobně jsem dost konzervativní a vyhovuje mi nerez. Samozřejmě, že je za 13 let používání už taky poškrábaný, ale pořád je pěkný a hlavně čistý, zářivý, mám z něj dobrý pocit.
      Je to ale zjevně záležitost čistě individuální, protože "mám a nikdy víc!" anebo "mám a nedám na něj dopustit" slýchávám z řad majitelů obou typů :)))
      Určitě bych přihlédla k vzhledu a stylu celé kuchyně, materiálu a barvě korpusu i pracovní desky, stejně jako k ochotě pečovat o vybraný typ materiálu. :)

      Vymazat
  14. Božínku, jsem naprostý antirutinový typ. 😱 Nezvládám a nezvládám. 😔 Vše vydržím jen chvilku, rozhodně ne denně. Jo a za myčku bych dala nevím co. 🤷‍♀️ Obvykle usnu s dětmi. Představa, že ještě ve všem tom nahánění do postele myju nádobí, mě upřímně děsí. 🙈

    OdpovědětVymazat
  15. Dobrý den, chtěla jsem se zeptat jak píšete v denních rutinách přejet akuvysavačem frekventovaná místa to myslíte ráno nebo večer?Děkuji za odpověď.Pěkný den Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, spíš večer, pokud se u vás nedrobí nejvíc v noci! :D Zádveří, koupelna (zrníčka steliva, máme kočku) a pod jídelním stolem a kolem linky a sedačky, tam to vždycky večer přeluxuju, protože tam to prostě přes den žije. ;)

      Vymazat
  16. Děkuji za skvělý blog, moc mi pomáhá,i emaily. Můžete doporučit nějaký akuvysavač?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, to jsem moc ráda! ♥
      Ad vysavač - záleží na tom, kolik chcete investovat. Já mám Electrolux, typ teď rychle nenahodím, ale byl v kategorii 3500 Kč a jsem spokojená, je to přesně na vysátí drobků a chlupů 2x denně v těch místech, kde se chodí, drobí, vaří atd., u větších velkometrážních prostor bych volila baterii s delší výdrží na jedno nabití (jsou různé, od 25 až po 45 minut).
      Kdybych vybírala teď, zkusila bych Hoover, protože má možnost nasazení různých kartáčů a koncovek, u Electroluxu mám jen štěrbinový nástavec, užila bych i kartáčový, se kterým bych sjížděla i žaluzie, parapety, dveře atd., aniž bych musela vytahovat klasický vysavač - ale zase je otázka, jestli není na váhu a práci s rukama nad hlavou lehčí jen hadice s nástavcem, než celé to těleso, takže to bude chtít určitě vyzkoušet v kamenné prodejně, stejně jako celkovou ergonomii, všechno musí hezky padnout do ruky i do oka ;)

      Vymazat
  17. ďakujem za fantastický blog a za maily...teším sa na každý mail od Vás...

    OdpovědětVymazat

Cením si každého milého komentáře a čtenáře blogu ♥
Prodejcům proto děkuji, že neobtěžují ostatní vkládáním "komentářů" s linky na úplně nerelevantní produkty, kterým chtějí dělat reklamu. Takové okamžitě mažu a nahlašuji jako spam.